Czy faktura musi mieć pieczątkę?

Jak prawidłowo wystawić fakturę? Oto pytanie, które spędza sen z powiek wielu przedsiębiorcom. Trzeba kierować się określonymi w przepisach zasadami, niemniej przy tej okazji pojawia się sporo wątpliwości. Dotyczą one m.in. kwestii umieszczania pieczątki na dokumencie.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami pieczątka na fakturze nie jest obowiązkowa, tak samo jak podpis. Obowiązek podpisywania i stemplowania faktur został zniesiony w 2004 r. na mocy rozporządzenia resortu finansów – w związku z tym faktura bez pieczęci jest ważna z prawnego punktu widzenia. Nie da się ukryć, że to spore ułatwienie – zwłaszcza że obecnie spora część transakcji jest zawierana drogą internetową. Pomimo tego przedsiębiorcy zastanawiają się, czy z powodu braku pieczątki autentyczność faktury nie zostanie podważona. Urzędnicy często dość sceptycznie podchodzą do papierowych faktur bez pieczęci i podpisu, podobnie jak i niektórzy nabywcy towarów i usług. Z tego też względu lepiej umieścić na dokumencie pieczątkę i podpis – przyczynia się to do budowania wiarygodności firmy i pozwala uniknąć podejrzeń ze strony organów podatkowych.

Co zamieścić na fakturze?

W celu uznania faktury za ważną należy umieścić na niej kilka istotnych informacji. Są to przede wszystkim:

– numer faktury i data jej wystawienia,

– dane sprzedawcy: imię i nazwisko/ nazwa firmy, adres, NIP,

– dane nabywcy: imię i nazwisko/nazwa firmy, adres, NIP (jeśli nabywca prowadzi działalność gospodarczą),

– nazwa produktu/usługi,

– dane dotyczące produktu/usługi: miara, ilość, cena netto i brutto, stawka podatku,

– suma transakcji wyrażona słownie i liczbowo,

– dodatkowe informacje, np. sposób zapłaty itp.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *