Kiedy można skorygować fakturę do zera złotych?

Oceń ten wpis!
[Total: 1 Average: 5]

Błędy przy wystawianiu faktur nie należą do rzadkości. Dotyczą one m.in. nieprawidłowego oznaczenia nabywcy. W takiej sytuacji często pojawiają się wątpliwości związane z koniecznością dokonania korekty: czy należy skorygować ją do zera, czy wystarczy zmienić oznaczenie nabywcy?

Błędne oznaczenie nabywcy a korekta faktury – to trzeba wiedzieć!

W sytuacji, gdy dochodzi do błędnego oznaczenia nabywcy na fakturze, pojawiają się dwie sytuacje. Po pierwsze: faktura trafiła do podmiotu, który w istocie nie był stroną świadczenia. Po drugie: nabywca w rzeczywistości był stroną transakcji, którą za pomocą faktury sprzedawca błędnie udokumentował. Wystawienie faktury korygującej tylko w zakresie oznaczenia nabywcy w zupełności wystarczy, gdy pierwotną fakturę sprzedawca wystawił co prawda na niewłaściwego nabywcę, ale podmiot, który dokument dostał, naprawdę był stroną transakcji.

Kiedy możliwa jest korekta faktury do zera?

Korekta faktury do zera złotych wchodzi w rachubę jedynie wtedy, kiedy podmiot, który otrzymał pierwotną fakturę, nigdy nie uczestniczył w danej transakcji. Nie miała ona bowiem miejsca w odniesieniu do tego konkretnego podmiotu. Trzeba pamiętać o tym, że skorygowanie do zera faktury niezawierającej błędów, czyli wystawionej poprawnie, jest z punktu widzenia ustawy o VAT wadliwym działaniem, które może poskutkować odpowiedzialnością karno-skarbową. Sprzedawca wystawiający fakturę korygującą musi przeanalizować, czy ma ku temu przesłanki.

Sprawdź również, kiedy możliwe jest anulowanie faktury.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


CAPTCHA Image
Reload Image