Co to jest karta wynagrodzeń pracowników?
Zatrudnienie pracownika na umowę o pracę nakłada na pracodawcę szereg obowiązków. Jednym z nich jest prowadzenie karty wynagrodzeń pracownika. Czym ona jest i jakie informacje powinna uwzględniać?
Spis treści
Karta wynagrodzeń – co to takiego?
Karta wynagrodzeń określana jest mianem karty przychodów. To nic innego, jak zestawienie wynagrodzeń, składek i podatku dochodowego z całego roku, przy czym uwzględniony jest tu podział na miesiące. Kartę wynagrodzeń sporządza się indywidualnie dla każdego pracownika raz w miesiącu – powstaje ona na podstawie listy płac. Odnosi się to zarówno do pracowników zatrudnionych na pełen etat, jak i w niepełnym wymiarze czasu pracy. Pracodawca zobligowany jest do prowadzenia karty wynagrodzeń od dnia zatrudnienia pracownika.
Karta wynagrodzeń – co powinna zawierać?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami karta wynagrodzeń powinna zawierać następujące informacje:
– imię, nazwisko pracownika,
– numer NIP albo PESEL pracownika,
– data wypłaty,
– data przekazania zaliczki na rachunek urzędu skarbowego,
– suma osiągniętych przez pracownika w danym miesiącu przychodów brutto,
– dochód (narastająco od początku roku),
– składniki na ubezpieczenie i wynagrodzenia.
Karta wynagrodzeń – o czym pamiętać?
Kartę wynagrodzeń pracodawca musi wypełnić najpóźniej w terminie, jaki jest przewidziany dla przekazania zaliczki na podatek dochodowy. Kwoty zaliczek pobranych na podatek są w praktyce wpłacane przez zakłady pracy w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego.