Rolety w kosztach uzyskania przychodu
W pomieszczeniach firmowych powinny być okna, ale równie istotne jest zapewnienie optymalnego poziomu nasłonecznienia, w czym bardzo pomagają nowoczesne rolety. Chronią one zresztą nie tylko przed promieniami słońca – rolety zewnętrzne zabezpieczają biuro przed włamaniami. Czy taką instalację można uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu?
Czy zakup rolet zalicza się do kosztów uzyskania przychodu?
Rolety do firmy, zamówione np. na https://krakowrolety.pl/plisy-krakow-na-wymiar.html, traktowane są jako środek trwały. Zasadniczo oznacza to więc, że nie powinno się tego wydatku zaliczać do kosztów uzyskania przychodu, tylko należy go poddać amortyzacji. Jest jednak wyjątek od tej zasady – wydatki na środki trwałe, poniżej kwoty 10 tys. zł, wolno wrzucić w koszty uzyskania przychodu, a rolety jak najbardziej mogą spełnić ten warunek.
Decyzja należy więc do przedsiębiorcy, czy woli on wpisać zakupione rolety do ewidencji środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z planem, czy też lepszym rozwiązaniem będzie zaliczenie zakupu rolet bezpośrednio do kosztów podatkowych – druga opcja jest zwykle wygodniejsza, ponieważ wiąże się z nią mniej formalności. Jest także opcja, aby zakup rolet uwzględnić w wydatkach remontowych, a wtedy ich wartość może nawet przekroczyć 10 tys. zł, natomiast w przypadku ulepszenia wciąż obowiązuje limit 10 tys. zł – ulepszenie podlega obowiązkowej amortyzacji i nie można do wrzucić do kosztów uzyskania przychodów.
Czy każde rolety można odliczyć od podatku?
Odliczenie rolet od podatku jest możliwe dzięki uldze termomodernizacyjnej, ale co istotne, nie każdy rodzaj rolet będzie się kwalifikował do takiego odpisu. Zależy to od parametrów technicznych rolet – muszą one spełniać określone kryteria energooszczędności, czyli przyczyniać się do redukcji strat ciepła w budynku. Na poprawę efektywności energetycznej wpływ mają zazwyczaj rolety zewnętrzne, dostępne m.in. w ofercie https://krakowrolety.pl/, z warstwą izolacyjną i wygłuszającą, kwalifikują się także rolety będące częścią inteligentnego systemu sterowania temperaturą pomieszczeń.
Przedsiębiorca, który zdecyduje się skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, musi skompletować dokumentację potwierdzającą właściwości zamontowanych rolet – bez tego urząd skarbowy może odrzucić rozliczenie podatkowe jako błędne. Dokumenty, które należy mieć do odliczeń podatkowych, to przede wszystkim oryginalna faktura na zakup rolet, protokół montażu rolet w siedzibie firmy, certyfikaty energetyczne, dokumentacja techniczna określająca parametry termoizolacyjne nowej instalacji.