2 telefony na firmę w jednoosobowej działalności gospodarczej
Telefon komórkowy jest obecnie jednym z podstawowych narzędzi pracy każdego przedsiębiorcy. Przy tej okazji często pojawia się pytanie o to, czy w jednoosobowej działalności można wykorzystywać dwa telefony i czy wydatki ponoszone z tego tytułu są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu?
Dwa telefony na firmę a koszt uzyskania przychodu
Koszty mające za zadanie osiągnięcie przychodów albo zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów są kosztami przychodów. Muszą też mieć charakter ostateczny i być udokumentowane w odpowiedni sposób. Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą może oczywiście mieć zarejestrowane na firmę dwa telefony i zaliczać wydatki z tego tytułu do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli telefony te są wykorzystywane wyłącznie do rozmów służbowych. Jeden może np. służyć do obsługi klientów, a drugi do rozmów z kontrahentami. W razie kontroli skarbowej przedsiębiorca ma obowiązek udowodnić, że używa ich do celów związanych z prowadzeniem działalności. Gdyby jednak kontrola wykazała, że jest inaczej, wówczas trzeba liczyć się z poniesieniem konsekwencji w postaci zmniejszenia kosztów uzyskania przychodu o wydatki poniesione na rozmowy prywatne. Poza tym gdy fiskus stwierdzi, że powstała zaległość podatkowa, przedsiębiorca będzie musiał uiścić stosowną opłatę wraz z odsetkami. W przypadku posądzenia podatnika o popełnienie przestępstwa albo wykroczenia skarbowego grozi mu odpowiedzialność karnoskarbowa.
Służbowe rozmowy z prywatnego telefonu – czy to koszt uzyskania przychodu?
Sytuacja, kiedy przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą przeprowadza służbowe rozmowy z prywatnego telefonu, nie należy do rzadkości. Poniesione w związku z tym wydatki mogą zostać uwzględnione w firmowych kosztach, ale pod pewnymi warunkami. Przedsiębiorca musi je wykazać na podstawie billingu, co oznacza, że w rachubę wchodzą tylko rozmowy z telefonu na abonament.