Ile urlopu za miesiąc pracy?

Urlop wypoczynkowy to jedno z najważniejszych praw przysługujących każdemu pracownikowi. Jego wymiar jest ściśle powiązany ze stażem pracy. Ile zatem urlopu może dostać pracownik po miesiącu pracy?

Jaki jest wymiar urlopu wypoczynkowego?

Podstawowy wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi 26 dni i przysługuje on pracownikom z minimum 10-letnim stażem pracy. Należy przy tym pamiętać, że do stażu pracy zaliczane są okresy nauki. Po ukończeniu studiów wyższych na poczet stażu pracy zaliczanych jest 8 lat. W przypadku stażu mniejszego niż 10 lat pracownik ma do wykorzystania 20 dni urlopu. Oczywiście mowa tutaj o sytuacji, gdy ktoś jest zatrudniony w pełnym wymiarze godzin. Dla osób pracujących na niepełnych etatach wymiar urlopu ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu zależnie od stażu pracy oraz wielkości etatu. Przy tej okazji wypada przypomnieć, że do urlopu wypoczynkowego zaliczany jest urlop na żądanie, który nie funkcjonuje jako samodzielny urlop. Pracownik, któremu przysługuje prawo do 26-dniowego urlopu wypoczynkowego, ma 4 dni urlopu na żądanie. Każdy wykorzystany dzień urlopu na żądanie zmniejsza urlop wypoczynkowy w danym roku o jeden dzień.

Urlop wypoczynkowy po miesiącu pracy – jak to wygląda w praktyce?

Mówiąc o urlopie wypoczynkowym, trzeba koniecznie przypomnieć o tym, że przy naliczaniu jego wymiaru pod uwagę brany jest ogólny staż pracy, a nie u jednego pracodawcy. Jeżeli zatem pracownik nabyć już prawo do 26, dni urlopu, to właśnie w takim wymiarze może go wykorzystać u aktualnego pracodawcy. Tu pojawia się ważna uwaga, a mianowicie taka, że nowy urlop nabywa się zawsze z 1 dniem stycznia. Wyjątek stanowi podjęcie pierwszej w życiu pracy. Prawo do urlopu pracownik nabywa wówczas z upływem każdego miesiąca pracy w wymiarze 1/12 urlopu pełnego – czyli przysługującego za cały rok kalendarzowy.