Nieograniczony obowiązek podatkowy

W przepisach o podatku dochodowym pojawiają się pojęcia ograniczonego oraz nieograniczonego obowiązku podatkowego. Czym jest nieograniczony obowiązek podatkowy i dlaczego właściwe rozumienie tego terminu jest takie ważne?

Nieograniczony obowiązek podatkowy – co to takiego?

Definicja nieograniczonego obowiązku podatkowego znajduje się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takiemu obowiązkowi podlegają osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – nazywane są one rezydentami podatkowymi. Dla porównania – o ograniczonym obowiązku podatkowym mówi się natomiast wtedy, gdy osoby fizyczne nie mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podlegają opodatkowaniu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium RP.

Nieograniczony obowiązek podatkowy – miejsce zamieszkania

Ustalenie tego, czy osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest uzależnione od dwóch podstawowych czynników takich jak:

– posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych na terytorium RP,

– przebywanie w danym roku podatkowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 183 dni.

Nieograniczony obowiązek podatkowy – o tym trzeba pamiętać!

Nieograniczony obowiązek podatkowy jest ściśle powiązany z koniecznością opodatkowania dochodów na terytorium RP, przy czym znaczenia nie ma miejsce położenia źródła przychodów. Mówiąc innymi słowami, jeśli ktoś podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, to wszystkie jego dochody osiągane poza granicami kraju powinny być opodatkowane w Polsce.