Przerwy w pracy przy komputerze

Praca przy komputerze jest w dzisiejszych czasach normą, niemniej ma to do siebie, że stanowi duże obciążenie dla wzroku. Jak w związku z tym wygląda w praktyce kwestia przerw? Co w tym obszarze przysługuje pracownikowi?

Standardowa przerwa w pracy

Standardowa przerwa, jaka przysługuje pracownikom, trwa 15 minut. Wliczana jest do czasu pracy i należy się tym osobom, których dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi minimum 6 godzin. Tak więc nie ma znaczenia, czy ktoś pracuje 10 czy 12 godzin – ma do dyspozycji 15-minutową przerwę. Odnosi się to również do pracy stojącej. Trzeba jednak pamiętać o ważnej kwestii, a mianowicie takiej, że przerwa jest do wykorzystania tylko i wyłącznie w czasie pracy. Kodeks pracy daje także pracodawcy prawo do wprowadzenia dodatkowej przerwy 60-minutowej, która nie jest wliczana do czasu pracy. W trakcie jej trwania pracownik nie musi przebywać na terenie zakładu pracy. Co do zasady jest ona bezpłatna, lecz pracodawca może zdecydować inaczej.

Praca przy komputerze – jaka przerwa dla pracownika?

W sytuacji, gdy wykonywanie zawodowych obowiązków wiąże się z pracą przy komputerze, pracownikowi przysługuje prawo do 5-minutowej przerwy po każdej przepracowanej godzinie – bez względu na to, czy ktoś jest zatrudniony na czas nieokreślony, określony lub na okres próbny. Taka przerwa jest płatna i wliczana w czas pracy. W rachubę nie wchodzi opcja połączenia kilku 5-minutowych przerw w jedną dłuższą.